Dobra wiadomość na temat bólu pleców, to często tymczasowa dolegliwość.

W rożnych momentach naszego życia prawie każdy z nas odczuwa pewien stopień bólu pleców. W rzeczywistości jest to jeden z głównych powodów hospitalizacji i druga najczęstsza przyczyna utraty pracy.

Ból pleców może mieć wiele przyczyn, w tym:

• Wzmożone napięcie mięśniowe po intensywnej aktywności fizycznej lub przesunięciu czegoś ciężkiego

• Przepukliny jąder miażdżystych spowodowane głównie pracą siedząca lub przeciążeniami pojawiającymi się podczas zginania i podnoszenia.

• Nieprawidłowości strukturalne, takie jak zwyrodnienie dysku lub zwężenie kanału kręgowego

• W rzadkich przypadkach tj. guzy, infekcje, choroby autoimmunologiczne lub złamania kompresyjne

Dobra wiadomość jest taka, że większość bólu pleców jest przejściowa i ustępuje po odpoczynku, lekach przeciwbólowych dostępnych bez recepty i odpowiednich ćwiczeniach rozciągających. Kiedy jednak należy szukać pomocy medycznej?

Kiedy zadzwonić do fizjoterapeuty w sprawie bólu pleców?

Zadzwoń do fizjoterapeuty, aby umówić się na wizytę, jeśli:

• Twój ból jest tak silny, że nie możesz wykonywać prostych czynności

• Twój ból nie ustępuje po tygodniu

• Niedawno doznałeś upadku lub urazu pleców

• Nagle odczuwasz drętwienie lub osłabienie

Kiedy skontaktować się z neurochirurgiem lub neurologiem ?

Zadzwoń, aby umówić się na wizytę, jeśli:

• Zaczynasz mieć problemy z kontrolą jelit lub pęcherza

• Masz ból promieniujący w dół nóg, który uniemożliwia Ci chodzenie

• Występuje niewyjaśniona utrata masy ciała lub gorączka i niespecyficzne bóle pleców

Fizjoterapeuci zwykle rozpoczynają leczenie bólu pleców od:

Oceny funkcjonalnej i stanu klinicznego pacjenta

• terapii mięśniowo-powięziowej i manualnej mającej na celu przywrócenie symetrii ciała będącej główną przyczyną przeciążeń

• fizykoterapii pozwalającej zredukować napięcia mięśniowe, zmniejszyć ból i stan zapalny

• Ćwiczeń pozwalających przywrócić kontrole motoryczną oraz odzyskujących stabilizację centralną tzw. „core” i pomóc w przygotowaniu do samodzielnej aktywności fizycznej

Jeśli badanie kliniczne pozostawia wątpliwości diagnostyczne lub ból pleców nie ustępuje mimo podjętej terapii wykonaj badania obrazowe takie jak rezonans magnetyczny. Badanie to pomoże określić przyczynę braku efektu działania fizjoterapii np. w przypadku dużych przepuklin jąder miażdżystych które mogą być wskazaniem do leczenia neurochirurgicznego.

Bez względu na rodzaj bólu pleców, z którym żyjesz, ważne jest, aby udać się do specjalisty od kręgosłupa lub specjalisty od bólu pleców, aby uzyskać dokładną diagnozę i pomóc w ustaleniu zindywidualizowanego planu leczenia bólu pleców.