Poniżej znajdziecie Państwo opis szeregu metod stosowanych w naszym Centrum. By zapewnić pacjentom maksymalizację efektywności terapii stosujemy naraz techniki kilku koncepcji, co powoduje, że rozwiązanie jest zawsze dopasowane do potrzeb klienta.

Nie trzymamy się sztywno wyznaczonych przez daną metodę ścieżek: zamiast traktować wszystkie przypadki jednakowo – podręcznikowo, podchodzimy do każdego problemu indywidualnie, dostosowując techniki i zabiegi do potrzeb pacjenta. To sprawia, że skuteczność naszych działań jest znacznie wyższa niż w przypadku stosowania pojedynczej koncepcji, a rezultat dużo trwalszy.

• Metoda McKenzie'ego

Terapia manualna wg metody McKenzie stanowi podstawowy filar w zakresie zabiegów manualnych stosowanych w naszym Centrum. Opracowana przez Robina McKenzie terapia stanowi zbiór nowoczesnych technik opartych o ponad 30 letnie doświadczenie i prace badawcze.

Najważniejszą zaletą metody jest precyzyjne celowanie w źródło bólu. Diagnostyka opiera się na testowaniu za pomocą specjalnych protokołów poszczególnych obszarów bólowych. Pierwszy wywiad pomaga zbudować odpowiednią wiedzę na temat problemów pacjenta oraz na bazie wyników – zdiagnozować źródło problemu. Zazwyczaj już przy tym badaniu, gdy uda się zlokalizować gdzie znajduje się centrum dolegliwości, można tak dobrać ćwiczenie, aby poprawić stan – czasami jest to odczuwalne już od pierwszych minut.

Metoda ta sprawdza się bardzo dobrze w przypadkach, gdy źródło pochodzenia bólu jest niejasne i trzeba zweryfikować zasadność stosowania danych ćwiczeń. Bóle promieniujące w okolicach kręgosłupa czy kończyn wcale nie muszą oznaczać, że to właśnie tam główny problem jest zlokalizowany. Ideą terapii wg McKenzie jest zwalczanie przyczyn, a nie maskowanie objawów.

Ćwiczenia wykonywane z terapeutą to tylko niewielki element całego procesu terapeutycznego. W głównej mierze zabiegi wykonywane są również przez samego pacjenta. W ramach terapii, każda osoba dostaje zestaw czynności wraz z instrukcją jak je wykonywać samodzielnie. Kontrakt zawierany z pacjentem zobowiązuje go do stosowania metody i powtarzania ćwiczeń (zazwyczaj ok 10 minut dziennie) –  to zapewnia trwałość efektów i skutecznie zapobiega nawrotom.

Certyfikowani terapeuci stosujący tą metodę przechodzą wieloetapowy kilkunastomiesięczny kurs zakończony egzaminem, dzięki czemu mamy pewność, że poziom wiedzy oraz umiejętności są odpowiednio rozwinięte, a proces diagnozy i leczenia będzie prowadzony zgodnie ze sztuką.

• Terapia mięśniowo-powięziowa Anatomy Trains

Anatomy Trains polega na odniesieniu procesu terapeutycznego do stworzonej w ramach tej metody mapy ludzkiego ciała. Zabiegi stosowane w ramach tej terapii oparte są na zbiorze reguł i zasad, które oddziaływując na wszystkie elementy organizmu wymagające poprawy, pomagają usprawniać system funkcjonowania człowieka.

Terapia zakłada całościowe spojrzenie na ludzki organizm – wg tej koncepcji sukces terapeutyczny zależy nie od funkcjonowania poszczególnych części, ale od całości połączeń w sieci powięziowej.

Aby zrozumieć istotę metody należy spojrzeć na ciało ludzkie jak na system złożony z dróg wyznaczanych przez mięśnie i powięzi.  Podłużne linie na mapie anatomicznej pozwalają na precyzyjne śledzenie i diagnozowanie źródła bólu, natomiast system reguł Anatomy Trains wyznacza postępowanie jakie należy przyjąć w danym przypadku. Dzięki temu znamy zarówno źródło bólu, ścieżkę, jaką należy podążać aby go zniwelować oraz metodę jaką należy zastosować, aby osiągnąć pożądany rezultat.

• Metoda FDM (Fascial Distortion Model)

FDM – Fascial Distortion Model (model odkształcenia powięzi) jest to bardzo skuteczny i oparty na dowodach naukowych  system diagnozowania i leczenia urazów mięśniowo-szkieletowych stworzony przez amerykańskiego lekarza medycyny ratunkowej i osteopatę Stephena Typaldosa.

Metoda ta jest oparta na sześciu dystorsjach powięziowych (pasmo spustowe, przepuklinę punktu spustowego, odkształcenie cylindryczne i fiksację tektoniczną), z których każda posiada specyficzny język ciała i opis charakteru bólu, dzięki czemu jesteśmy w stanie trafnie zdiagnozować przyczynę bólu i ograniczenia ruchu.

FDM umożliwia doprowadzenie do szybkiego i całkowitego wyleczenia urazów sportowych oraz przewlekłych schorzeń narządu ruchu jak: naciągnięcia mięśni, zwichnięte kostki, skręcenia kolan, zamrożony bark czy bóle krzyża.

• Kinesiotaping

Nietypowa bardzo nowoczesna metoda leczenia oraz wspomagania terapii, charakteryzująca się zadowalającymi rezultatami. Źródeł koncepcji należy szukać w końcu XX wieku w Japonii – jej twórcą jest dr Kenzo Kase. Na początku XXI wieku metoda dotarła powszechnie do Europy oraz Stanów Zjednoczonych, zapoczątkowując niesłabnące zainteresowanie tą koncepcją wśród uznanych lekarzy i fizjoterapeutów.

Technika polega na stymulacji naturalnych procesów leczenia poprzez odpowiednią stymulację mieśni i stawów oraz poprawe krążenia. Jeżeli mięśnie są zbyt napięte lub odwrotnie – napięcie jest zbyt niskie, zabiegi pozwalają na normalizację skurczu, co powoduje zredukowanie lub ustąpienie bólu. Dodatkowo zwiększa przepływ krwi, zmniejsza obrzęki i ucisk, co powoduje, że rezultaty terapii są długotrwałe, a sam proces wygodny dla pacjenta.

W ramach tej metody, wyróżniamy 6 technik :

• Korekcja mechaniczna – stymulacja mechanoreceptorów, która prowadzi do zwiększenia elastyczności tkanek
    • Korekcja powięziowa – redukcja napięcia powięzi
    • Korekcja przestrzenna – stosowana bezpośrednio w miejscu powstawania bólu, tworzy przestrzeń w celu zmniejszenia nacisku powodującego ból
    • Korekcja więzadłowa / ścięgnowa – przekazanie do receptorów w mózgu informacji o prawidłowym napięciu ścięgien i więzadeł, co powoduje redukcje bólu
    • Korekcja funkcjonalna – stymulacja odpowiednich partii mięśniowych w celu poprawienia ruchomości poszczególnych części ciała
    • Korekcja limfatyczna – zmniejszanie nacisku w celu poprawienia krążenia limfy w naczyniach limfatycznych – skuteczna w terapii obrzęków
  • Kinetic Control i Performance Stability

Metoda Kinetic Control i Performance Stability bazuje na koncepcji dynamicznej stabilności i równowagi mięśniowej. W ramach tej koncepcji przyjmuje się, że system ruchu jest źródłem dysfunkcji i symptomów z nim związanych.

W ramach tej metody, terapeuta dokonuje klasyfikacji systemu mięśni wraz z typowymi wzorcami dysfunkcji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym systemie. Głównym problemem branym pod uwagę podczas pracy tą metodą jest tzw. niestabilność ruchu oraz utrata kontroli nad zakresem ruchu. Te dwie cechy są zazwyczaj źródłem bólu i dysfunkcji. Wskazówki opracowane przez twórców metody pozwalają na redukcję niepożądanych efektów poprzez kontrolę motoryczną lub trening oparty na wzmacnianiu mięśni – wszystko po to, aby pacjent odzyskał pełną funkcję ruchu oraz kontrolę nad nim.

Metoda należy do grupy procesów terapeutycznych opartych na badaniach naukowych (evidence-based). Jest stosowana przede wszystkim w prewencji urazów sportowych i leczeniu dysfunkcji narządu ruchu.

• Terapia manualna OM Cyriax

Metoda zakłada leczenie poszczególnych schorzeń poprzez ścisły dobór narzędzi i zabiegów na podstawie tzw. wzorca klinicznego. Za pomocą wzorca opisane są charakterystyczne symptomy, które zdiagnozowane u pacjenta, narzucają odpowiednią ścieżkę terapeutyczną.

Pierwszy etap terapii to wywiad, podczas którego zbierane są informacje nt. objawów, porównywane są deklarowane symptomy z wynikami badań funkcjonalnych, dokonywana jest ocena czucia końcowego i szereg innych zabiegów, mających na celu precyzyjne zdiagnozowanie źródła bólu.

Po ustaleniu przyczyn, terapia wchodzi w fazę zabiegową w której stosowane są takie techniki jak:

• Masaż poprzeczny – stosowany przede wszystkim przy uszkodzeniach mięśniowych, ścięgien i więzadeł – tkanki zmuszane są do przebiegu, co powoduje regeneracje naturalnej ruchomości
    • Manipulacja – redukcja przepukliny
    • Trakcja
  • IASTM (Instrument Assisted Soft Tissue Mobilization)

Jest to forma mobilizacji tkanki miękkiej z użyciem specjalistycznych narzędzi. Umożliwia ona skutecznie zwalczanie adhezji powięziowych oraz daje szerokie pole możliwości do pracy na bliznach.
    Metoda ta wykorzystuje specjalnie zaprojektowane narzędzia, wykonane ze stali chirurgicznej. Dzięki nim terapeuta ma możliwość dokładnego diagnozowania i skutecznego leczenia obszarów, wykazujących cechy zwłóknienia tkanki miękkiej lub chronicznego zapalenia